Osram slår nytt rekord med sin nya phaser

ITOS Phaser 500
Med en ljusstyrka på 3700 cd/mm har nya Phaser 500 från Osram satt ett nytt rekord.
Källa: Osram
15.06.2016 | Allmän press, Branschpress

Phaser 500 för medicinska och industriella applikationer har uppnått nytt världsrekord för luminas i laboratoriet

Efter att ha utvecklat Phaser 3000 framgångsrikt, har Osram lagt ytterligare en produkt till portföljen som heter Phaser 500 som vidareutvecklat fosfortekniken som introducerades 2012. Med rekordhög luminans på 3700 cd/mm och mindre storlek jämfört med föregångaren, kan Phaser 500 användas i optisk fiber med en diameter mindre än en millimeter. Phaser 500 är därför idealisk för endoskopi, boroskop och i applikationer som kräver särskilt hög luminans. Holger Laabs, medicinsk och industriell produktmarknadschef på Osram sammanfattade fördelarna med den nya produkten på följande sätt: "I vidareutvecklingen av phaser har vi uppnått en avsevärd förbättring i prestanda och samtidigt gjort phaser lättare för slutanvändaren".

Dess höga luminans gör Phaser 500 idealisk som fiberljuskälla för medicinska och industriella tillämpningar. Tack vare en diameter på mindre än en millimeter kan den installeras i extremt tunna endoskop, som erbjuder patienter bättre komfort. Om den används i befintliga endoskop tar den mindre plats, vilket ger mer utrymme för andra instrument. Den låga vikten gör det också lättare för läkare att manövrera.

Laboratoriet

Phaserteknik (ordet är en kombination av fosfor och laser) fungerar på samma princip som en konverterad LED.  Vit standard LED har en luminans på cirka 100 cd/mm2, Phaser 500 uppnår en ljusstyrka på 3700 cd/mm2, vilket är ett nytt laboratoriumrekord, tack vare förbättringar i fosforn och det optiska systemet.

OM OSRAM

OSRAM, med huvudkontor i München, är en globalt ledande belysningstillverkare med en historia som går tillbaka mer än 100 år i tiden. Portföljen täcker hela värdekedjan från högteknologiska applikationer baserade på halvledarteknik, till IR eller laser och smarta belysningslösningar i byggnader och städer. I slutet av räkenskapsåret 2015 (30 september) hade OSRAM cirka 33 000 anställda världen över och genererade intäkter på nästan 5,6 miljarder € under det räkenskapsåret. Bolaget är noterat på börserna i Frankfurt och München (ISIN: DE000LED4000; WKN: LED 400; handel symbol: OSR). Ytterligare information kan hittas på www.osram.com.

Jenni Lagsäter, Marknadsansvarig Specialty Lighting OSRAM

jenni.lagsater@osram.seT: +46 (8) 1287 04 76

OSRAM RSS
Pressflöde

© 2017, OSRAM GmbH. Alla rättigheter förbehållna.
LED Floater Headline