Laserljus för strålkastare

Den senaste trenden inom bilbelysning

Laserljus i BMW i8

Laserljus är en stor nyhet inom bilbelysning och nästa stora steg framåt sedan introduktionen av halogen-, xenon- och LED-strålkastarteknik. Denna belysningsutveckling öppnar helt nya möjligheter vad gäller design och prestanda för strålkastare.

I framtiden kan strålkastare med laserljus göras mycket mindre och effektivare.

Laserdioder är särskilt imponerande tack vare sin storlek: En laserdiod genererar ett nästan punktformat ljusflöde på några tusendelar av en millimeter.

Ljusstyrkan är redan nu fyra gånger högre än för LED. Det betyder att strålkastare i framtiden kan göras ännu mindre utan att man behöver kompromissa med ljusintensiteten.

Den främsta fördelen för bilförare är att strålkastarna kommer att få ännu längre räckvidd än med aktuell strålkastarteknik. Detta ger bättre sikt, vilket resulterar i ökad trafiksäkerhet.

Frågor och svar – laserljus

BMW i8, Audi R8 LMX och nya BMW 7-serien: de första serietillverkade bilarna med laser-helljus

BMW i8 och Audi R8 LMX presenterades nästan samtidigt och var de första serietillverkade bilarna med laserstrålkastare. 2015 kom den nya BMW 7-serien. OSRAM var starkt involverad som en systempartner här: Laser-helljuset baseras på utvecklingar från OSRAM Specialty Lighting. Som en följd av lasertekniken har helljuset på dessa fordon en räckvidd på upp till 600 meter – dubbla räckvidden jämfört med nuvarande vanliga LED-strålkastare.